Köszöntelek az oldalamon! Nagyon szeretek sütni, főzni, alkotni, megálmodni egy ételt, ellazít, kikapcsol, elvarázsol. Szeretek új recepteket kipróbálni, sokszor csak egy elképzelés van a fejemben, főzés közben alakul, formálódik, alakul a végeredmény. Rendszerint jól, mert elég hamar elfogy :) Három kamasz anyukája vagyok, fontosnak tartom, hogy minél természetesebb és egészségesebb alapanyagokat használjak. Jó böngészést és főzőcskézést kívánok! Köszönöm, hogy benéztél hozzám! Verus

2012. július 25., szerda

Birkapörkölt..........avagy a kedvenc háziállataim, a racka juhok :-))




 
·        kb. 4 kg birkahús
·        1,5 kg vöröshagyma
·        5 gerezd fokhagyma
·        2 paradicsom, 2 paprika
·        3 evőkanál Édes Anna paprikakrém
·        só, bors, őrölt kömény
·        3-4 csipetnyi szárított morzsolt majoránna
·        -3 csapott evőkanál pirospaprika
·        olaj vagy zsír


Életem első, egyedül készített birkapörköltje. Eddig bográcsban, a ház ura készítette, én meg lelkesen kuktáskodtam neki, de az időjárás most közbeszólt és gondoltam itt az ideje, hogy kipróbáljam milyen is lesz, ha bent, villanytűzhelyen készítem. Bátran mondom, nagyon finom lett így is, persze a nyílt tűzön, bográcsban főtt változatot nehezen lehet überelni.

A húst alaposan mossuk meg, majd kockázzuk fel. Ha nem szín hússal dolgozunk, hanem történetesen mi magunk vágtuk a birkát, mint jelen esetben, és nagyobb adagokban volt lefagyasztva, így az a feladat is rám hárult, hogy a lábszárcsontokról levágjam a húst. Elég nagy munka volt, de megérte. A csontot sem dobjuk ki, azt is belefőzzük a pörköltbe.

 A hagymát megpucoljuk, felkockázzuk és egy-két evőkanál zsíron nagyon lassú tűzön megpároljuk. Sokszor kell kevergeti, mert hajlamos hamar leégni, megpirulni és akkor kesernyés lesz. Akkor jó, hogy már szép átlátszó, állaga hasonlít a hagymalekváréhoz. Ekkor beledobjuk az 5 fej zúzott fokhagymát, átkeverjük, megszórjuk kb. 1 csapott kiskanál majoránnával, háromcsipetnyi őrölt köménnyel, majd beletesszük a felkockázott húst. Magas hőfokon folyamatosan kevergetve fehéredésig pirítjuk. Megszórjuk pirospaprikával, hozzáadjuk a félbevágott paprikát,  paradicsomokat, két evőkanál Édes Annát, sózzuk, borsozzuk és felöntjük annyi vízzel, hogy éppen csak ellepje. Beletesszük a csontokat is.

Lefedve takarékon puhára főztem, időnként megkavargattam, nehogy leégjen. Kb. 4 óra alatt  szinte omlósra főtt. Ha fiatal birkahúsunk van, szerintem két óra alatt bőven megpuhul, ez most egy idősebb kos volt. Az esetlegesen elpárolgott vizet menet közben pótolhatjuk, de nekem most nem kellett. A végén jó sűrű szaftja lett, az utolsó 20 percben még a fedőt is levettem, hogy hamarabb párologjon el a víz. A végén a csontokat kihalásszuk belőle. Amikor a hús már omlós, szükség  szerint utána ízesíthetünk sóval, borssal.

Főtt burgonyával, illetve csigatésztával tálaltam. Savanyúságként kovászos uborkát kínáltam.

Jó étvágyat kívánok!






 És a juhok.........:-))




6 megjegyzés:

  1. De jó lenne most egy kis ilyen pörkölt:)

    VálaszTörlés
  2. Csatlakozom az előttem szólóhoz, én is szívesen fogadnék belőle egy tányérral:) Annyira édesek ezek a pici fekete barik!!! A mi környékünkön is született három, mindent megtettünk, hogy ki imádkozzunk egy jerkét a gazdájából és legyen egy ilyen fekete csodánk, majdani anyucinak, de sajnos hajthatatlanul meg szerették volna enni őket:(

    VálaszTörlés
  3. Hát ezt én is szívesen megkóstolnám:)Nagyon aranyosak a kis fekete bárányok, meg a nagyok is, klassz lehet őket otthon tartani.

    VálaszTörlés
  4. De be tudnék bekebelezni egy nagy tányérral belőle! Édesek a birkák és a barikák. :-))

    VálaszTörlés
  5. Nagyon guszta tányéros!!! Kár, hogy nem szeretem a birkahúst:(
    De a kis barikák nagyon aranyosak, a nagyoknak pedig nagyon szép a bundájuk:)

    VálaszTörlés
  6. De jól néz ki!! Szívesen bevállalnám én is!!

    VálaszTörlés